Wan Bun Nyun Yari :) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van RochelleBoSuriname - WaarBenJij.nu Wan Bun Nyun Yari :) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van RochelleBoSuriname - WaarBenJij.nu

Wan Bun Nyun Yari :)

Door: Bo

04 Januari 2014 | Suriname, Paramaribo

Wan bun nyun yari! Gelukkig nieuw jaar allemaal! Het is alweer een hele tijd geleden sinds onze laatste update, maar we hebben weer veel leuke dingen mogen meemaken.
Kerst in de jungle was echt geweldig! We waren met een groep van acht man, 4 Nederlandse meiden, 1 Amerikaan, Etto en wij als assistent tour guides. We vertrokken al vroeg in de ochtend vanuit Fietsen in Suriname, met de jeep ging een tocht van wel 8/9 uur beginnen. Na een uur rijden was er geen mooie gladde weg meer, maar gingen we verder op hobbelige zandwegen met veel plassen water. It was a bumpy ride! Onze eerste nacht verbleven we bij Blanche Marie, een van de grootste watervallen van Suriname. Toen we aankwamen was het al bijna donker maar we gingen gelijk naar de watervallen lopen om nog even een verfrissende duik te nemen. Het was mooi! In de avond lekker gegeten en nog even een nachtelijke tocht gedaan om wat beestjes te spotten. We zagen gifkikkers met groene strepen en grote vissen in het water. De insecten maakten zo’n harde geluiden. Die avond sliepen we in hangmatten, ligt super chill. Maar niet zo heel goed geslapen.. Beetje bang. De volgende ochtend na een ontbijtje weer terug naar de watervallen om daar te baden. Heerlijk onze shampoo en zeepjes mee om ons te wassen. De vissen vonden het niet zo leuk want die beten ons de hele tijd in onze benen. Daarna was het tijd voor de volgende bestemming: Avanavero.

Eigenlijk was het niet heel lang rijden, maar onderweg kwamen we allemaal omgevallen bomen tegen. De meeste konden we omheen rijden maar op een gegeven moment kwamen we een boom tegen die toch echt te groot was. Etto met de kettingzaag in de weer, helaas de boom was met geen mogelijkheid te verplaatsen. Omrijden dus. Na een ritje van ongeveer 5 uren kwamen we aan. Wauw, dit was echt paradijs. Rivier met stenen omringd door bomen en jungle met een ondergaande zon. Met een bootje gingen we naar een eilandje waar we verbleven. Heel netjes, lekkere bedden met klamboes, goed sanitair en hele aardige gastvrouw en heer, meneer en mevrouw Bigi. Die avond was het kerstavond. We aten een soort van haas, zelf gevangen door de zonen van familie Bigi, in een pittig sausje met rijst en cassave. Wel lekker hoor, maar een hele opgave voor Rochelle die niet van vlees met botjes houdt ;). Kerstavond vierden we met een drankje en we wisselden onze kerstgedachten uit. Grappig dat er voor veel mensen een hele speciale gedachten achter zit. Wat is voor ons nou echt kerst? Nouja, eten, gezelligheid en cadeautjes toch. Meneer en mevrouw Bigi konden nog uren doorpraten over hun geloof en de betekenis van het leven of het leven hierna… Pffff, tijd voor een Borgoe (rummetje)!
Eerste kerstdag was echt heerlijk. De hele dag gerelaxed, op de stenen, in het water, op een eilandje en in een hangmat. Genieten dus. Eind van de dag nog even een mega vis gevangen voor op de BBQ (tukunari). In de avond gingen we het water op met een bootje om kaaimannen te spotten. Nog geen 5 minuten op het water en ja hoor we zagen er al eentje. Onze tarzan Randy Bigi pakt een stok en vangt hem wel even. Tuurlijk mochten we m allemaal even vasthouden voor de foto. Ieeeh t was eng hoor, we moesten hem bij keel en staart beetpakken maar hij maakte de hele tijd een soort van gromgeluid, mooie foto is het dus niet geworden haha. Verder hebben we bij Avanavero zijdeaapjes, otters, een aira, bospolisi (soort vogel), roofvogels, papegaaien, kardinaal en nachtzwaluwen gezien.
Dag erna was het alweer tijd om terug te keren naar Paramaribo. Onderweg kwamen we nog een musurani slang met een fel gele onderkant tegen.

Vanaf toen tot aan nieuwjaar hebben we lekker veel gefeest. Iedere avond waren er feestjes in de stad en dagen van tevoren waren al overal harde knallen te horen. We zijn bij echt Surinaamse feestjes geweest waar ze allemaal stonden te boeken (daggeren). Oudjaarsdag was 1 groot feest in de stad, al in de ochtend was het super druk. Wij moesten die ochtend werken, maar door het leuke feestje van de avond daarvoor zijn we keihard door onze wekkers heen geslapen. Oepsie. Gelukkig is Etto zo’n toffe peer dat ie zegt; no spang, doe rustig aan. Alleen even langskomen en daarna kunnen jullie weer lekker de stad in.. Okeeuuy, laten wij ons geen twee keer zeggen natuurlijk. Hup de stad in, blik bier erbij en feesten maar. Het had veel weg van een warme Koninginnedag in Nederland. Op een gegeven moment begon het te stortregenen, niemand die er iets van aantrok. Mascara op onze wangen, haren als een dweil langs ons gezicht en kleren doorweekt, gewoon lekker dansen en genieten. Tijdens het dansen roept de dj hier hiep hiep hiep hiep en dan gooit iedereen zijn handen in de lucht en roept whooeee. Zoveel leuker dan dat lompe heeee hoooo roepen. In de avond was er nog een groot feest bij ’t Vat en hebben wij lekker patat met een frikandelletje gegeten :). Rond 22:00 in de avond gaat iedereen naar huis en viert de jaarwisseling met familie. Wij gingen dus naar Zus en Zo waar ze een feest georganiseerd hadden voor studenten en stagiaires die hier geen familie hebben. Dus het voelde lekker vertrouwd tussen al die stijve harken het nieuwe jaar in te gaan. Het vuurwerk om 00:00 viel behoorlijk tegen. We hadden verwacht dat er heel veel mooi vuurwerk zou zijn omdat we al de hele avond heel veel moois hadden gezien. Maar het bleef nogal stil. Toch best raar om nieuwjaar en kerst te vieren in een ander land zonder familie en vrienden in de hitte. Het kerst en nieuwjaar gevoel hadden we dit jaar dan ook niet echt haha.

Ohja we hebben trouwens nog meer beestjes gezien.. Ptata loso; grasluis. Ik had de eerste nacht in Blanche Marie na onze nachtelijke tocht het gevoel dat er beestjes kropen in de hangmat. De volgende dag vol met bultjes op benen en billen. Toen we thuis alle spullen in de was aan het gooien waren zei Cynthia al gelijk, ja dat is grasluis.. Heel normaal als je de jungle ingaat; het zijn luisjes die op gras zitten die op je kleren springen dan gaan ze onder je huid zitten en komen er na een paar weken weer uit. Dood. Maar no spang, we hebben zeep en lotion die de beestjes dood maakt en ervoor zorgt dat we niet meer krijgen. Bah, hebben wij weer. Het jeukt enorm en onze benen zien eruit als een groot slagveld vol met bultjes, littekens en wonden van het harde krabben.

De enorme jeuk doet ons nog aan een grappig verhaal denken. We gingen een dagje ertussenuit; naar White Beach, mooi wit zandstrandje aan de rivier. We gingen met de bus. Dat was al een heel avontuur op zich want ze hebben hier geen dienstregeling, nee de bus rijdt wanneer hij vol is. Nadat we hadden uitgevonden welke bus we moesten hebben stapten we in. De bus zal al bijna vol. Je hebt in de bussen een stuk of vijf rijen met aan 1 kant 2 stoelen en aan de andere kant 1 stoel. Er waren nog twee zitplekjes vrij dachten we. Niet naast elkaar, maar maakt niet uit. Ik ging naast een klein meneertje zitten, niet echt oplettend hoe hij eruit zag toen ik ging zitten. Toen ik net zat hoorde ik een stemmetje achter me; “pas op hoor, deze meneer heeft schimmel, het jeukt hem behoorlijk”. Ik kijk voorzichtig naast me en zie dat het mannetje met enorme vergeelde kalknagels over zijn wang krabt, schilfers zie ik door de lucht vliegen en het geluid van zijn nagels over zijn wittige schimmelhuid laat mijn maag draaien. Gadver, waar kan ik heen? Zo dicht mogelijk tegen het raam hopend dat hij mij niet aanraakt. Ik hou hem in de gaten, en die vrouw achter me blijft maar zeggen hoeveel jeuk hij heeft en dat hij naar de dokter moet. Op een gegeven moment komen we erachter dat er tussen de rijen met stoeltjes nog opklapstoeltjes zijn. Yes, ik kan naast Rochelle zitten. Ik stap over het mannetje heen; die vrouw weer “pas op hoor”. Daarna zat ik naast een ander klein meneertje. Deze was heel schattig, een Javaans mannetje. Ik luisterde naar zijn trotse verhalen over zijn zoon die in Nederland studeert voor dokter. Deed me denken aan mijn opa, is ook altijd zo lief en trots :)

Het bruine kleurtje begint eindelijk te komen en binnenkort is de kleine regentijd voorbij; dat betekent dus nog meer bakken! Surinamers verklaren ons voor gek. In de winkels verkopen ze ook overal witmaakzeep en blankmaakcreme.. Wij verklaren hen voor gek haha.

Tot de volgende keer!
Lekker warme zweet kus en knufjes voor jullie!

• 04 Januari 2014 - 00:18

Murtie:

Weer leuk om te lezen lieve schatjes!
    En nogmaals een heel gelukkig nieuwjaar!
    Wij hebben jullie gemist om 12 uur om lekker te kussen haha ;)
    Enjoy xxxxxxx

• 04 Januari 2014 - 00:36

Grace:

Ik zie jullie blik naar het opaatje. Zijn de larven al uitgekomen? Ik vertelde opa over jullie grasluis. In Indonesië komen ze in het regenseizoen ook erg veel voor. Veel plezier xx

• 04 Januari 2014 - 00:41

Karin:

Gelukkig Nieuwjaar voor jullie ook. Weer heel erg leuk om te lezen wat
    Jullie meegemaakt hebben. Geweldig, stage in een ver land en dan ook nog
    Kerst en nieuwjaar meemaken daar. Echt apart. Ben weer heel benieuwd naar de
    Foto's!! Mis jullie wel hoor maar door de leuke verslagen zijn jullie
    Toch een beetje bij me. ENJOY EN NO SPANG! XXXX

• 04 Januari 2014 - 02:25

Rochellebosuriname:

De fotos op waarbenjij gaan niet helemaal goed..
    Ze staan nu ook op FB:) thanks voor de reacties! Oud en nieuw was inderdaad een beetje gek maar wel leuk! Volgende keer weer samen murtie en stefke! Dikke smakkerd

• 04 Januari 2014 - 17:04

Ingeborg:

Hey meiden...wat een superverhaal weer!! geweldig! het lijkt me idd heel apart om in de hitte en ver weg van de familie kerst en nieuwjaar te vieren; een ervaring om nooit te vergeten en die niemand jullie afpakt! We missen jullie ook, op de verjaardag van ome Sander werd ook nog naar jullie gevraagd! wacht vol spanning weer op jullie volgende verslag. Dikke kus van ons allemaal.

• 04 Januari 2014 - 19:31

Gleddie:

Hey meisjes, wat een superbeleving weer en wat lijkt me het een geweldig land om te zien! Gelukkig nieuwjaar nog en ik kan niet wachten op jullie volgende verslag!
    Prachtige foto's trouwens. Grasluis...leuk voor dierennamen..

• 04 Januari 2014 - 22:39

Oma En Opa Lanslots:

Hallo meisjes.Blij dat we weer iets vanuit Suriname horen ,op de eerste plaats een gelukkig nieuwjaar gewenst .We hebben jullie wel gemist met de feestdagen, maar zoals we lezen hebben jullie een leuke kerst gehad in de jungle, dat is weer iets apart hè,dat maak je nooit meer mee of niet? Verder maken jullie er iets moois vanzoals we lezen en maak je echt veel aparte dingen mee, geniet er maar van.Ontvang heel veel groetjes van ons en pas goed op jullie zelf kusjes en tot de volgende brief. Xxxxxx

• 06 Januari 2014 - 13:16

Jess M:

Wauw, wat een avonturen!
    En supermooie foto's, ook op fb :)

Xx
    Jess