Dus dat. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van RochelleBoSuriname - WaarBenJij.nu Dus dat. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van RochelleBoSuriname - WaarBenJij.nu

Door: Bo

17 December 2013 | Suriname, Paramaribo

Hier is ie dan weer, hoor. De derde update! Donderdag zitten we er alweer drie weken en de tijd vliegt. Het werk en wonen hier wordt nu wel een beetje “normaal” de dagen beginnen allemaal een beetje hetzelfde te worden. Maaaaar we genieten nog steeds!

We zitten midden in de kleine regentijd en iedere dag zien we wel een klein buitje of flinke tropische regenbui voorbij komen. Bij die grote buien staan de straten binnen een paar minuten blank. Nog geen uur daarna is alles weer droog en is daar weer een stralende blauwe lucht en onze grote vriend; de zon.

Afgelopen weekend zijn we voor het eerst op stap geweest in Suriname.. Ja, ik hoor jullie wel denken: Na twee weken pas?! Maar deze twee omaatjes zijn iedere avond erg moe van het harde werken en het vroege opstaan. Het idee van Etto, onze baas, was om op vrijdag avond de straat op te gaan en een beetje langs kroegen te gaan om onze kerst-actie te promoten. We gingen op vrijdag avond langs de kroegen, maar echt gepromoot hebben we niet.. Wel gedronken en gedanst. In de club voelden we ons als twee stijve harken, de Surinamers gingen helemaal los en heupen gingen alle kanten op. Af en toe stonden we met grote ogen en open mond te kijken wat voor “vieze” bewegingen ze maakten. Dit was nog eens wat anders dan in de Bredaase kroegen, waar ze in een kringetjes staan te dansen met een enkeling zijn handen omhoog. Het uitgaansleven begint hier pas laat. We kwamen rond een uur of half 1 aan in Club Touche, geen kip te bekennen.. Maar goed ook, want zo konden wij even opwarmen! Rond een uur of 2 stond de tent vol en gaat het door tot 6/7 in de ochtend! Baas Etto was rond 4u toch wel moe en had zijn slaap nodig. Wij stiekem ook.

De dag erna, zaterdag, hadden we allebei een vrij dagje en het plan was om naar White Beach te gaan. Helaas, het regende de hele dag. Dus, lekker uitslapen en even de stad in op zoek naar een lange, maar dunne broek. Wordt je hier mee doodgegooid zou je denken.. Was een aardige klus, hebben de hele stad afgezocht, maar kwamen thuis met resultaat :)
Bloedheet hier, maar wij lopen met lange broeken rond. De insecten hier zijn echt verschrikkelijk! De jeuk die ze geven nog erger. Toen ik op een bankje zat mijn benen in te smeren met deet kwam er een mannetje naar me toe. Hij maakte een “tjoerie” soort van afkeurend geluidje met je mond. “Ja, jij bent lekker voor de muskieten, meisje. Jij bent vers vlees.” Hij raadde me aan om tropenbush en olie te kopen. “Want die deet van jou is voor tamme muskieten, hoor.”

Afgelopen week mocht ik weer “assisteren” bij een tour. We gingen met de fiets naar de andere kant van de rivier: Fort Nieuw Amsterdam, Plantage Marienburg en Frederiksdorp bekijken. Het was echt een hele leuke dag, veel gezien. Toen we in de boot zaten op de Suriname rivier kwamen er ook nog even een paar dolfijnen omhoog gesprongen, yes!

Aandacht van mannen krijgen we hier volop en iedereen wilt met ons trouwen. Zelfs mannen die zeggen dat ze onze vader hadden kunnen zijn, bah. Net ook weer, komt er een man met drie tanden, grijs haar en enorme zweetplekken onder zijn oksels even langs op werk. Hij was er gisteren ook, maar vandaag kwam hij persoonlijk zijn kaartje aan me afgeven. Hij had er lang over nagedacht, maar wilt niet naar Nederland. HHAHA, ik moest er maar even over nadenken en als ik wil kan ik contact met hem opzoeken “want er zijn genoeg kapers in zee, hoor”.
Naast al die positieve en grappige aandacht zijn er altijd mensen die vervelende opmerkingen moeten maken op straat. Zo worden we (meestal door vrouwen) nogal vies aangekeken en krijgen we te horen “Stagiaire (met een tjoerie)” , “Je bent een blanke racist” of “Ga terug naar Nederland” terwijl daar totaal geen aanleiding voor is. Dit soort opmerkingen zetten ons wel weer aan het denken en geven ons een idee met wat voor gevoel bijvoorbeeld allochtonen in Nederland dagelijks mee in aanraking komen. Dat raakt ons wel. Gelukkig komt ons dit niet té vaak voor en bekijken het weer van een positieve kant, want ja we leren en het geeft ons weer aanleiding tot diepe gesprekken.

Kerstmis staat voor de deur en wij gaan dat vieren in de jungle! Speciaal voor de kerstdagen heeft Rochelle samen met Etto een tour in elkaar gezet. Er zijn een aantal Nederlandse studenten die geboekt hebben, dus het gaat door en wij mogen mee yes! We gaan 4 dagen naar het binnenland, Blanche Marie en Avanavero. Natuurlijk geen internet in het binnenland, dus tijdens de kerst zijn we niet te bereiken! Als we terug komen begint hier het vieren van nieuwjaar al, dat feest duurt hier ongeveer een week en is op 31 januari in de avond ook alweer afgelopen. We zijn benieuwd, want we krijgen van alle kanten te horen dat het helemaal geweldig moet zijn en we na een Surinaams nieuwjaar niks anders meer willen.. Dus dat.

Lieve mensen, wij willen jullie via deze weg allemaal een heel fijn kerstfeest wensen! Geniet van het eten, drinken, de gezelligheid en elkaar <3

• 17 December 2013 - 18:54

Myrthe:

Wowww kerst in de jungle, heel bijzonder lijkt me :)
    Hele fijne kerstdagen schattekes!!
    Mis jullie xx

• 17 December 2013 - 19:03

Jess M:

Haha, oh Bo, ik kan jou dit ook echt helemaal horen vertellen xD
    Dus dat.
    Hele fijne feestdagen toegewenst, ben benieuwd naar jullie update ná de jungle en die onvergelijkbare Surinaamse Nieuwjaar!

Xx
    Jess

• 17 December 2013 - 19:59

Karin:

Hey meiden, weer kei leuk om te lezen.
    Valt nog wel een en ander te leren op dansgebied dan, maar jullie kennende komt dat vast
    wel goed hahaha.
    Super leuk dat jullie de kerst in de jungle doorbrengen, is nog eens wat anders.
    Nou hele fijne kerstdagen en geniet ervan!!!!
    Dikke kus en doe voorzichtig. Ly girls!! xxxxx

• 17 December 2013 - 22:38

Ingeborg:

Hello ladies, heerlijk om jullie verhaal weer te lezen! Nou, op dansles dan daar,he?!? Weet zeker dat jullie t zo onder de knie hebben. Kerst in de jungle...wie kan dat nou bedenken, super! Geniet ervan en ook voor jullie hele fijne kerstdagen en een gezond en gelukkig 2014! Maar misschien spreken we elkaar voor die tijd nog wel. Dikke kus van ons allemaal!

• 20 December 2013 - 23:45

Oma En Opa:

Hoi meiden, leuk om te lezen dat jullie een beetje gewend raken daar in Suriname.Hier gaat alles zijn gewone gangetje ,we gaan nu naar de feestdagen toe dus dat is je weer volproppen dat ken je wel. Wij willen jullie prettige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar wensen ,veel plezier met de kerst in de jungle. Groetjes van ons opa en oma. Xxx

• 31 December 2013 - 17:51

Tante El En Ome Wil Van Esch:

hallo rochelle en bo wij hebben je reisverslag gelezen wij wensen jullie prettige feestdagen

en een gelukkig 2014 hou je haaks meiden groetjes van de familie van esch

• 31 December 2013 - 19:41

RochelleBoSuriname:

Bedankt allemaal voor de lieve reacties en al de beste wensen! Wij wensen jullie ook een gelukkig nieuwjaar en we gaan hier nog even door met feesten in de zon en warme regen! Liefs, knuffels en kussen!