Boy! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van RochelleBoSuriname - WaarBenJij.nu Boy! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van RochelleBoSuriname - WaarBenJij.nu

Boy!

Door: Rochelle

10 December 2013 | Suriname, Paramaribo

Goedemiddag mi gudu's! Zoals beloofd; weer een update! We hebben het erg druk gehad de afgelopen week. De eerste werkweek is goed verlopen en het bevalt ook goed. Af en toe is het wat rustig en kan het een beetje saai zijn als je alleen bent, maar er zijn genoeg dingen te doen :) Etto is echt een toffe peer. Hij vertrouwt ons volledig en geeft ons veel verantwoordelijkheden. Zo werk ik al alleen, heb de sleutel van kantoor gekregen en "the secret code" voor het alarm, heb ik al een tour ontwikkeld voor de kerstdagen en een flyer ontworpen voor deze actie. Feels good :). Bo werkt ook vaak alleen, verhuurt fietsen, vertaalt de webteksten en houdt zich bezig met administratieve dingen. Etto vraagt vaak naar onze mening en hecht daar ook veel waarde aan. Het is fijn dat we serieus worden genomen, ook al zijn we "maar" stagiaires, en ook echt iets te zeggen hebben.

Oke, nu even de leukere dingen; wat hebben we allemaal gedaan en meegemaakt de afgelopen week?
We zijn gaan zwemmen bij het Krasnapolsky hotel. HEER-LIJK gebakken en intens genoten! De entree was vrij duur vergeleken met andere zwembaden, maar hier zat ook eten en drinken bij, er waren lekkere ligstoelen en er was geen kip. Ideaal dus en het geld zeker waard. Het was zo raar om daar te liggen, terwijl het freaking december is. Kerstmuziek aan, alles boy! Verder helaas nog geen tijd gehad om te bakken. Maar we zitten hier nog wel even, dus dat poepkleurtje komt nog wel! Bo werkt 4 dagen in de week van 08:30 tot 17:00 en één dag van 09:00 tot 14:00 en ik werk 3 dagen van 14:30 tot 20:00, één dag van 08:30 tot 14:30 en één dag van 09:00 tot 16:00. Gelukkig zijn we wel samen vrij :). Afgelopen week hebben we op onze vrije dagen de container geschilderd van Fietsen in Suriname, waar de fietsen worden gestald, gereedschap ligt enz. en afgelopen zondag mochten we mee op tour naar Brownsberg, een toeristische trekpleister in het binnenland van Suriname. Het is een berg met watervalletjes, met aan de voet een stuwmeer. Het was een pittig dagje; vroeg opstaan, lange rit met de jeep, zware wandeling naar beneden en weer terug naar boven. Er was één man die samen met Etto de tocht zou gaan mountainbiken. Al na een paar meter was er een band lek, dus toen ging die man (Simon) alleen verder. Op de terugweg is hij heel hard gevallen en had heel z'n ellebogen open liggen. 'N mannetje van daar heeft de wonden verzorgd en Simon moest zodra we terug waren in Paramaribo een tetanusprik halen. So, dat was echt even schrikken zeg. Meteen de eerste tour gebeurt er zoiets. Ondanks alles was het toch een leuke dag hoor! We hebben trompetvogels gezien, boskonijnen, doodshoofdaapjes, prachtige blauwe vlinders en op de terugweg naar paramaribo een super mooie tapijtslang! Kei gaaf!

We hebben ook al een fietstour mee mogen doen. De route ging langs gebedshuizen, monumenten, andere belangrijke dingen en we kregen een lekkere rotirol als snack, mega lekker! We wilden alleen niet dat mensen dachten dat we bij de groep hoorden, want het waren echt van die Nederlandse toeristen, VRE-SE-LIJK! Eén man had ORANJE CROCKS aan, een AFRITSBROEK MET VAN DIE ZAKKEN AAN DE ZIJKANT, een JUNGLEHOED, HAWAII-ACHTIGE bloes. Nee. Stop. Hou op met me. Gewoon te erg. Maar goed, het ging om de tour toch.

Oh ja, dit wil ook nog vertellen. We zijn ook weer een avond gaan eten bij de Waterkant. Dit is gewoon het goedkoopst, makkelijk, snel en ook nog eens erg lekker. Natuurlijk kwamen er weer vage figuren ouwehoeren. Oh mijn god. Boy, de ene die stotterde en de andere die sliste als een malle en had een Ali-G bril op. Je gelooft het toch niet. We moesten echt moeite doen om niet te lachen. De stotterende man was constant aan het praten en het duurde allemaal maar natuurlijk.. en dan zat de slisser er weer doorheen; 'mag ik ook ietssss ssssegga? Ik wel even ook ietssss ssssegga ja, luissster luissssster.' Nee, jij mag niks zeggen. Uiteindelijk zijn wij maar afgetaaid pfoeeee.

Ennnnn we hebben een klamboe -jeeeeeej!- Het helpt niet echt, we worden nog steeds lekgeprikt. De teller voor Bo stond een paar dagen gelden op 70 bulten en die van mij op 20. De locals zeggen dat het over twee weken of zo wel minder wordt. 'Jullie moeten Krapa olie smeren meisjes'.

Bij Tourbox kunnen mensen ook komen internetten; er staan 3 pc's. Dat is wel gezellig want dan willen ze altijd wel een praatje met je maken. Elke dag komt er een Braziliaan. Hij vertelde dat hij aan het zeilen was voor een paar maanden en dat hij opeens werd overvallen. Zo is hij hier in Suriname gestrand. Alles gejat; telefoon, paspoort, geld, alles! Mes tegen zijn keel. Hij probeert elke dag in contact te komen met zijn broer in Brazilië om hem geld te sturen zodat hij een nieuw paspoort kan laten maken en naar huis kan. Een paar dagen geleden was het dan eindelijk gelukt om met hem in contact te komen. Ja je maakt het mee hier hoor.

We hebben ook al een echt Surinaams feestje mee mogen maken trouwens! Gladys werd 50 en we waren uitgenodigd om ook op het feest te komen. De tuin was versierd met gele ballonnen en Gladys droeg ook een gele jurk. De kleur van 50 is dus geel. We hadden een bosje gele bloemen voor haar gekocht. Vond ze helemaal mooi -Yes!-
Het was best een rustig feestje; mensen zaten bij elkaar en kletsten wat. We kregen verschillende chips in aparte bakjes; ieder z'n eigen bakje. Ook pinda's en er was drinken genoeg. De mannen drinken Johhny Walker Red label en verder was er bier, smirnoff voor de vrouwen en een of andere punch, ook een vrouwendrankje. Als welkomstdrankje kregen we een gemberdrankje; zoet en pittig tegelijk, maar wel lekker. Er is eten genoeg; nasi, bami, gebakken vis, kip, gebakken banaantjes. Er was ook een bakje met gebakken niertjes en levertjes. Ik heb een beetje geproefd en vond het best lekker, maar kon de gedachte van niertjes en levertjes niet uit m'n hoofd zetten. Blegh. Bo heeft het ook niet opgegeten. Op het feestje was ook een of andere zanger. Hij was best bekend in Suriname. Hij draaide alleen z'n eigen cd's. Toen werd het tijd voor de George Baker collectie. Oke dan. Wel leuk maar niet echt wat we van een Surinaams feestje verwacht hadden; iedereen schurend en billentrillend op de dansvloer op reggaeton/bubbling/dancehall. We kenden ook niemand dus na het eten en 1 smirnoffje zijn we maar afgetaaid. We moesten de volgende dag ook weer vroeg op voor de Brownsbergtour. Ohja en als je iemand feliciteert, geef je een knuffel en een kus. Veel gezelliger dan een slap handje en 3 nepkussen toch?

Uiteraard hebben we ook nog een beetje geshopt. Bo had nieuwe schoenen nodig voor de tour. Er zijn hier zoveel winkels en je krijgt er alles! Onzin dat we alles in Nederland hebben ingeslagen, maar goed. Er zijn heel veel Chinezen die Nike, Adidias, Puma, New Balance en zo verkopen. Het is alleen niet echt, maar dat maakt geen drol uit. Bo heeft een paar Nikies gekocht en een paar New Balance en ik heb ook een paar New Balance gekocht. De New Balance waren 75 SRD en de Nikies 83 SRD. Dat is €17 en €19 ongeveer. Geen geld! We moeten alleen nog wel op pad voor een nieuw paar voor Bo, want de Nikies konden meteen na de tour al de kliko in. Heel de zool gescheurd, afgebroken, totaal geen profiel meer haha.

We hebben ook huisdieren trouwens! Ik schrik me (net weer) elke keer de tering van salamandertjes die zo snel als de wind over de muur kruipen hier. Ja je maakt het mee hier boy! Gister zat er opeens een joekel van een boomkip (leguaan) bij Bo op het werk. Echt super om zulke dingen mee te maken.

Zo zag onze week er dus een beetje uit. Het voelt alsof we er al veel langer zitten, heel raar. Ik weet zeker dat de tijd gaat vliegen, ook al is er nu pas een weekje voorbij. Dus we gaan echt zoveel mogelijk genieten hier! We drinken er elke avond wel eentje na het werk bij 't Vat of Zus&Zo. Toch een beetje vakantie :)

Ohja, Sinterklaas is totaal aan ons voorbij gegaan, zo raar! Ze noemen het hier kinderdag, maar wordt niet zo groots gevierd als in Nederland. Af en toe hoorden we dan wel Sinterklaasliedjes voorbij komen, maar dat was het dan ook. Wij moesten gewoon werken natuurlijk en we hebben bij Tourbox op kantoor een de chocoladeletter die we uit Nederland hadden meegenomen naar binnen gewerkt hihi :)

Tot de volgende schatjes! X

• 10 December 2013 - 17:05

Myrthe:

Leuk om te lezen allemaal :) geniet ervan schattekes xx

• 10 December 2013 - 17:56

Karin:

Weer leuk om te lezen. Het is in ieder geval niet saai en jullie zien ook nog eens wat.
    Geniet ervan, voor je het weet is het voorbij. Liefs van ons. xxx

• 10 December 2013 - 18:00

Ingeborg:

Hallo meisjes, hier de tante weer,haha. Wat leuk om jullie verhaal weer te lezen. Ben blij dat julli t zo goed naar de zin hebben daar. Vieren ze wel kerstmis daar en hebben jullie al een kerstboompje? Nou meiden, tot snel. Xxx

• 10 December 2013 - 18:17

Rochellebosuriname:

Ja ze vieren hier ook kerst! Door de stad is hier en daar wat versierd met lichtjes. Er zijn ook grote winkels waar je kerstspullen kunt kopen dus daar gaan we nog even langs hihi xxx

• 10 December 2013 - 18:59

Gitty:

Heey meiden,

Super leuk om dit te lezen! Helemaal gaaf!
    Veel plezier nog, werkze en....
    Let goed op elkaar!
    X Gitty, Corné, Sylvie en Suze X

• 10 December 2013 - 20:05

Grace De Gruiter:

Leuk geschreven. Fijn dat jullie genieten. Xxx

• 10 December 2013 - 21:47

Jess M:

Superleuke verhalen, ik moest echt hardop lachen xDDD
    Zie het ook zo gebeuren!
    Geniet ervan chicas!

Xx
    Jess

• 11 December 2013 - 21:57

Gladys:

Hey wijffies,
    dit is leuker dan een boek lezen in de winkel, ben echt aan het genieten van je schrijfstijl Rochelle! Leuk dat jullie zowel van het werk als jullie vrije tijd genieten en inderdaad al veel hebben meegemaakt. Grappig dat er een naamgenoot van mij bij jullie in de buurt zit, moet ik nu ook maar een gele jurk aanschaffen!
    Blijf schrijven kunnen we hier meegenieten, dikke dikke knuf

• 12 December 2013 - 01:14

Hoi lieverds,

Wat leuk om dit alles weer te lezen, heerlijk voor jullie dit alles life te mogen meemaken

• 12 December 2013 - 01:15

• 12 December 2013 - 01:15

• 12 December 2013 - 05:56

Helma Santegoets:

Wat leuk om zo steeds iets van jullie te lezen. Wat een mooi avontuur.
    Liefs Tante Helma XXX

• 15 December 2013 - 22:29

Oma En Opa :

Hoi luitjes , heel leuk om weer iets van jullie te horen.Zo te lezen vermaken jullie je uitstekend zowel op het werk als in je vrije tijd ,geniet er maar heel veel van deze kans krijg je maar eenmaal .Ontvang heel veel groetjes en kusjes van ons xxxx.

• 17 December 2013 - 09:29

Karin:

Hey girls,
    Ik had de foto's nog niet gezien.. Kei gaaf daar enne super stoer met die slang schat, da's nog eens iets anders als met een aap op Gibraltar haha. Let goed op elkaar en ik popel alweer om jullie volgende avonturen te lezen. Dikke knuf voor jullie. mam xx